Jak jsem se poprala s maturitou?

5:30:00 PM

No ahoooj :))

Snad jste si nemysleli, že jsem zmizela z povrchu zemského :D. No, ale ono vlastně trochu ano. Maturita přicházela a já vůbec neměla náladu psát beauty články. Navíc jsem do toho všeho jsem řešila rozchod, který mi k celkové pohodě opravdu nepřidával. Nechci se tu ale litovat, to vůbec ne :)). Mám se teď dobře a maturitu mám v kapse. Řekla jsem si, že mé články určitě čtou studenti, které maturita taky čeká, a tak si myslím, že nebude na škodu, když se s vámi podělím se svými přípravami, dojmy a zkrátka se vším, co mě v posledním měsíci potkávalo :).


Tak asi bych měla začít tím, jakým stylem se vůbec na naší škole maturuje, protože každá škola má kritéria nastavená jinak. Chodila jsem (chacháá, minulý čas :D) na osmileté gymnázium. Maturitu máme nastavenou následujícím způsobem - klasicky máme maturitu školní a státní. V rámci státní maturity máme povinně češtinu a poté můžeme volit mezi matematikou a cizím jazykem. Ve školní části máme povinné 3 předměty a můžeme opakovat jeden předmět ze státní maturity. Každý musí mít maturitu z cizího jazyka. Takže třeba já, jsem měla češtinu a angličtinu ve státní a ve školní jsem si opět dala angličtinu a k ní hodila chemii a biologii. Ale ti, kteří měli matematiku ve státní, si museli jako jeden ze školních předmětů zvolit cizí jazyk :). Snad jsem to vysvětlila srozumitelně. 

Samotné přípravy na maturitu začali už někdy v pátém nebo šestém ročníku, kdy po nás třídní profesor (zároveň i češtinář) chtěl, abychom za školní rok přečetli 6 knih. Já tedy na začátku sedmáku měla cca 12 knih. Svůj maturitní seznam četby jsem uzavřela o Vánocích v tomto školním roce, kdy jsem dočetla zbytek, zároveň některé knížky vyházela a nahradila je jinými. Ve státní maturitě existuje tabulka, podle které musíte splnit určitá kritéria. O Vánocích jsem dopsala i všechny rozbory děl, které mi chyběly a češtinu jsem si tedy mohla odškrtnout. 

Dalším předmětem je angličtina. No :D. Na státní část se nedá nijak extra připravit, takže já se spíš zaměřila na školní část, která se u nás na škole skládá z 25 otázek - od témat jako Moje město, Rodina, Školství nebo Kulturní život, jsem se musela nachystat i na reálie anglicky mluvících zemí nebo na britskou a americkou literaturu. Upřímně, angličtiny jsem se vůbec nebála, protože mám úroveň C1, raději bych občas mluvila anglicky než česky, a maturita je B1, takže docela degradace :D. Jelikož jsem ale poctivka, tak jsem si témata zpracovala, obzvlášť ta těžší, u kterých musíte mít nějaké znalosti :). Ale i tak jsem věděla, že když si vytáhnu cokoliv, tak to bude v klídku.

A teď se dostáváme ke dvěma zabijáckým předmětům :D. Prvním z nich je biologie. Opět 25 témat. Pokud znáte bílou učebnici biologie, tak je to vlastně komplet její obsah :D. Témata jsme na semináři začali zpracovávat někdy v polovině sedmého ročníku a to tím stylem, že nám profesorka dala papír se zadáním, určitou osnovou a pojmy a my otázku měli během týdne doma zpracovat a další týden ji na hodině zkontrolovali, objasnili vše, co nám nebylo jasné a doplnili to, co nám v zápisu chybělo. Na konci hodiny jsem dostali zadání další otázky a takhle to jelo až do konce. Tento systém mi docela vyhovoval, ale v období, kdy jsme měli dost úkolů na další předměty, to bylo docela náročné. Ovšem na letní prázdniny jsme domů dostali asi 6 otázek, takže jsem si je udělala o prázdninách a měla jsem vlastně trochu náskok :). 

A co se chemie týče. Naše profesorka byla skvělá a o hodinách nám vlastně řekla vše, co u zkoušky chce slyšet. Pokud jsme si tedy z hodin dělali poznámky, poté je jen stačilo nějak učesat, třeba doplnit nějakou zajímavost a otázka byla zpracovaná :). Tenhle systém byl prostě super, nemuseli jsme si nic tahat domů, vše nám bylo řečeno na hodině :). 


Řekla jsem si, že se začnu učit od dubna... No :D. Za duben jsem se naučila tak 4 otázky, takže fakt super :D. Opravdu učit jsem se tedy začala až někdy kolem písemek v rámci státní maturity, tedy na začátku května. Snažila jsem se jet 6-7 otázek denně, což třeba v rámci angličtiny nebo češtiny nebyl problém, ale přelouskat 6 otázek z biologie, když jedna má třeba 7 stránek není jen tak :D. Upřímně, učit jsem se moc nestíhala. Angličtinu i češtinu jsem měla projetou rychle, ale chemii a biologii jsem spíš jen pročítala, než abych se to snažila opravdu nadrtit, což mě ke konci začalo stresovat. Den před mou maturitou jsem vstávala v 5 a končila v 9 večer. Snažila jsem se projet všechny otázky z chemie a biologie, abych si osvěžila, co v nich je a pak už mi ze všeho šla hlava kolem. 


Řikám vám, že jsem za ten týden a kousek, co jsem se učila od rána do večera, proměnila v zombíka :D. Bílá jako stěna, kruhy pod očima, místo mozku kaše :D. Byl to fakt hrozný stav :D. 


Na začátku května teda byly písemky ze státní maturity. Nejprve byly dva slohy z angličtiny, které mi nakonec byly ohodnoceny na 100% :). Druhý den byla komplet čeština - tedy didaktický test a odpoledne sloh. Didakťák způsobil mnoho povyku, ale Jidáše i Palladu jsem měla :D. Nakonec jsem z testu měla 86%, což je sice dvojka, ale ve slohu jsem ztratila jen jeden bod, což mi výsledek zlepšilo :). Poslední den písemek nás čekal didaktický test z angličtiny, ze kterého jsem měla opět 100% :).

No a ústní? :) Státní angličtinu jsem zakončila opět 100%, z ústní části češtiny jsem měla také 100%. A ve školních předmětech jsem dostala samé jedničky :). Ani nevíte, jak se mi ulevilo, když jsem výsledky slyšela. Ten stres, napětí a nevyspalost na mě spadly a hrozně mě to dojalo. Konečně je po všem a já se nemusím od rána do večera učit. Neskutečný pocit, kterému jsem nemohla uvěřit... Zvládla jsem to!!! :).


Pokud někoho z vás maturita čeká, tak vám přeju hodně štěstí a hlavně pevné nervy :). Kašlete na lidi, kteří vám budou říkat, že maturitu dá každý, že se učit nemusíte. Připravujte se podle sebe a snažte si zachovat trochu rozumu :D. Jděte občas ven, provětrejte si hlavu :). Budu vám všem moc držet palce, ale je to i o štěstí. O tom, jakou otázku si vytáhnete a jak vám sedne. A také o tom, jací budou vaši zkoušející :). 


V neděli se můžete těšit na klasický beauty článek. Postupně se chci dostat do rytmu 2 články za týden :).


Mějte se a smějte se :)))

You Might Also Like

0 komentářů

Děkuji za komentář :))

Napište mi :)

Name

Email *

Message *

Popular Posts